Perheenäiti Maria

Latinalaisessa Amerikassa Neitsyt Maria on tärkeä monelle naiselle. Hänen puoleensa käännytään hädässä, sillä hänen ajatellaan olevan voimaa antava ja elämänmyönteinen äiti ja sisar. Tärkeä henkilö jonka avulla elämässä ylipäätään jaksaa ja selviää.

Useimmiten Marian nähdään olevan köyhien ja alistettujen puolella. Mutta Maria koetaan myös vastakkaisella tavalla. Keskeisenä naisen aseman alistamisen välineenä ja symbolina, sillä siihenkin häntä on käytetty.

Maria on kiistatta vaikuttanut myös länsimaisen maailman naiskuvaan, vaikka meidän luterilaisessa perinteessämme hän on vain harvoin valokeilassa valokeilan laidassa. Useimmille vain kerran vuodessa jouluna. Lutherille muuten Maria oli tärkeä hahmo, joten hänen syykseen sitä ei voi laskea.

Marian hahmossa on moniulotteisuutta, joka kiehtoo. Jos Maria kiinnostaa sinua näistä näkökulmista, lisää tietoa löydät muun muassa Elina Vuolan kirjasta Jumalainen nainen.

Minua ilahduttaa, kun Mariasta tulee jollakin tavalla esille tavallisen naisen ja perheenäidin piirteitä. Hänestä kirjoitetuissa teksteissä, maalatuissa kuvissa, veistetyissä patsaissa ja erilaisissa tulkinnoissa. Sillä näen Marian vain Jeesuksen äitinä. Vaikka eihän se ole millään tapaa vain, jos on Jumalan äiti.

Maria Lactans

Meillä on seinällä kuvia Mariasta. Sanon kuvia, vaikka ne ovat ikonin muodossa, sillä ne eivät ole ikoneita ortodoksisessa mielessä.

Yhdessä pienessä kuvassa Maria on kuvattu imettämässä Jeesusta. Se on sitä tavallista äitiyttä. Eikä tämä  ole kannanotto imetyksen ja pulloruokinnan väliseen kiistaan. Vaan yksinkertaisen neutraali toteamus siltä pohjalta, että jos kaikki menee helpoimman kautta, silloin äiti imettää.

Imettävä Maria on kuulunut kristilliseen peruskuvastoon ajanlaskun ensimmäisiltä vuosisadoilta alkaen. Myös vanhimmassa hänestä säilyneessä kuvassa hän imettää. Kuva on Roomasta Priscillan katakombeista 200-luvulta. Aihepiiri oli suosittu keskiajalla, mutta 1700-luvun puolivälin jälkeen imettävä Maria katoaa uskonnollisista kuvista.

Imettäviä Marioita on paljon erilaisia, jopa niin että aihepiireillä on oma nimensä niin kirkkokunnan kuin muiden yksityiskohtien perusteella. Näitä ikoneita on enemmän läntisessä, kuin itäisessä kristillisessä perinteessä. Löytyy nöyrä madonna-aihe, jossa Maria imettää lattialla, kuin myös apokalyptinen Maria, jossa Maria seisoo kuunsirpillä imettämässä.

Ikonit, joissa imettävällä Marialla on kruunu, ovat länsivaikutteisia. Kruunu symboloi Marian roolia taivaan kuningattarena ja madonnana. No se ei ole sitä tavallista äitiyttä.

Mitä se merkitsee?

Miksi sillä sitten on merkitystä, millaisena Maria kuvataan ikoneissa tai taiteessa? Tai sillä mitä vaikkapa Latinalaisen Amerikan kansanuskossa ajatellaan? Tai millaista puhetta me kuulemme Mariasta?

Varmasti sitä enemmän on merkitystä, mitä enemmän kristinuskolla on henkilölle itselleen merkitystä. Mutta sen lisäksi sillä on merkitystä toisenlaisella tasolla.

Mitä yhteiskunnassa ajatellaan myyttisestä äitiydestä tai naiseudesta? Sieltä nousevat käsitykset hyvästä ja huonosta äitiydestä, kuten myös hyvästä ja huonosta naiseudesta. Nämä käsitykset ovat juurtuneet uskomuksina syvälle ja niistä on vaikea päästä eroon. Ne voivat vaikuttaa myös parisuhteessa.

Imettävä Maria uskonnollisessa kuvassa puhuttelee minua, koska se on niin tavallista. Silloin ollaan äitiyden ytimessä, kun äiti hoitaa lastaan. Ja näin tulee aina olemaan.

Olkoonkin, että nämä ikonit ovat täynnä monenlaista symboliikkaa, joka liittyy muun muassa maidon merkitykseen. Minulle imettävä Maria on hänen vapautumistaan ihan tavalliseksi ihmiseksi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *